torsdag 24 januari 2013

Brand ombord.

Tjenixen.

Imorse klockan halv fem så väcktes hela båten av brandlarmet.
Jag trodde först att jag hade vaknat försent och att det var dags för den planerade övningen vi skulle haft idag.
Men när jag såg vad klockan var så förstod jag att det var på riktigt. Jag drog snabbt på mig kläder, hade pyjamas under och ingen bh. Haha sjukt obekväm kände jag mig sen.
Men alla kilade till sina samlingsstationer och vi fick sedan reda på att det hade tagit fyr i en lastbil.
Snett framför lastbilen fanns det en annan lastbil med farligt gods, inte världens bästa kombo om man säger så va.
Men den fantastiska, FANTASTISKA brandgruppen fixade det galant. Verkligen sjukt bra jobbat av dem.

Jag själv fick assistera på samlingsstationen, där tog vi hand om passagerare och utrymde alla utrymmen.
Just under branden var jag hur lugn som helst, tänkte inte efter utan gjorde vad jag skulle och fokuserade på det. Efteråt däremot, landade allt, och jag blev typ rädd i efterhand.

Kaptenen berättade om två andra liknande fall där det hade börjat brinna på samma sätt i en lastbil. I det första fallet hade hela båten gått sönder och skrotats, i det andra fallet var det extremt stora skador på fartyget.

Som sagt, sjukt bra jobbat av besättningen, och framför allt brandgruppen.
För övrigt så fick hela besättningen sjukt mycket beröm av rederiet, kaptenen, sjöräddningen och alla andra.
Tillochmed lilla jag fick beröm.

Efter att vi hade städat upp på däcken och i brandstationen så fick jag ledigt resten av dagen, jag ägnade större delen av min tid i land tillsammans med Mattias. Han visade mig runt och jag fotade lite, vi tjötade, vandrade omkring i staden, kring den gamla föstningen och införskaffade lite att ha på båten.

När vi kom tillbaks till båten så bjöd rederiet på tårta så vi hade en liten get2gether och tjötade igenom vad som hade hänt.
Jag är så glad över att det är så najs besättning här, jag har verkligen hittat ett gäng jag trivs bra med.

Annars då? Jo jag hittade en slagpåse nere i gymet som jag tränade lite taekwon-do sparkar och slag på. Sjukt najs, saknar taekwon-do sååååå mycket.

Nä, nu är det dags för mig att sova, har ju trots allt endast sovit fem timmar och varit vaken sen fyra.

Godnatt på er små änglar.


Ps. Bifogar bild på lastbilen som den såg ut i efterhand. Ser inte så farligt ut men det var en rejäl brand.
Ds.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar