måndag 7 maj 2012

23:22 Oerhört Djupa Tankar

;)

Jag tycker att man aldrig ska ljuga (okej det finns vissa undantag, vita lögner, men ni fattar vad jag menar) men man ska inte alltid säga vad man tycker.

Tex tycker jag att man aldrig ska kommentera (på ett negativt/elakt sätt) något som personen inte kan ändra på, tex utseende, resultat, härkomst, förmåga, intellektualitet, dialekt, kropp etc. För om personen inte kan ändra på det, varför ta upp det? Varför bekymra en person med sådana saker som personen ändå inte kan förändra? Isåfall är det stor chans att personen mår dåligt över detta utan att kunna ändra på det. (givetvis tar olika folk åt sig olika, men u get it)
Jag tycker inte heller att det är okej att påpeka (på ett negativt/elakt sätt) personlig stil och smak, åsikter, drömmar, osv. eftersom att allt det här är individuellt och alla ska få bestämma dessa saker helt själv.
Däremot om man blir tillfrågad vad man tycker ska man inte ljuga. Och om man blir tillfrågad (tex) vad man tycker om ett klädesplagg så ska man ju säga vad man tycker, om man tycker det är fult säger man det men om man inte är tillfrågad så bör man inte säga något. För vad ger någon rätten att kritisera någon annans stil? Alla ska få se ut hur som helst utan att någon försöker påverka det.

Tyvärr så tycker jag att väldigt få agerar som jag har beskrivit att jag tycker man borde. I kompisgäng så ses det oftast vara okej att säga till varandra att man tycker att hen har fula kläder (givetvis förklär man det i finare ord) och jag tycker inte det är okej, jag tycker (som sagt) att enda gången det är okej att kritisera i liknande situationer är när man blir tillfrågad.
antagligen så tänker många av er att "så skulle jag aldrig göra" men tänk en gång till, är ni verkligen helt 100 på det ?

Tänk på det små barn,
Ajöken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar